woensdag 7 december 2011

You like potato and I like potahto, You like tomato and I like tomahto, Potato, potahto, tomato, tomahto! Let's call the whole thing off! (George Gershwin)

Zoals beloofd, zou ik vandaag iets spannends doen in de keuken. Toen ik gisteren bij onze plaatselijke slager was, zag ik dat hij verse truffels in huis had ! Ik probeer graag iets nieuws en heb dit eenvoudige gerechtje uitgeprobeerd vanavond :

1 teen knoflook
1/2 ansjovisfilet
6 el olijfolie van goede kwaliteit
wintertruffel (40 à 50g voor 2 personen)

een fijne pasta (indien mogelijk vers van de pastaman verkrijgbaar op je plaatselijke markt of bij de betere Italiaanse uithaalzaak - je kan ook fantastische pasta bestellen bij fattoria La Vialla)
vers geraspte parmezaan

Recept :
Laat een geplette lookteen maximaal 30 seconden (!) warmen in de olijfolie (verwijder hem)
Daarna laat je de ansjovisfilet smelten in dezelfde olie(pan) - let wel : zacht vuurtje !
Dan voeg je de tot kruim gedraaide truffel en parmezaan erbij - vuur uit !

Je mag je pasta laten koken (grote pot, zout niet vergeten)
Na de juiste kooktijd giet je de pasta af maar bewaar een kopje van het water (dat je net afgoot)
Je doet de paste bij je truffel in de pan en roert om : eventueel wat van je kookvocht toevoegen om
de soepelheid van je pasta te bewaren. Je hoeft niet het hele kopje te gebruiken ; ga op je gevoel af.
(niets zo erg als pasta die 'drijft' op een vochtige bodem zoals ik onlangs ook meemaakte in een restaurant !)

Laat het smaken én ... laat eens weten of je het ook zo lekker vond (comments)

de verse doorgesneden truffel 

1 opmerking: